Bevægelseskommunikation – en metode til personlig afvikling gennem kroppen. Bevægelseskommunikation står for en metode, der gennem dans, drama, leg og reflektion udvikler deltagerens kropsoplevelse, kropsbevidsthed og kropsudtryk.

Bevægelseskommunikation er
“en rejse i grænselandet,
en opdagelsesrejse i dig selv
en forvandlingsrejse som frigør nye energier
 som du ikke drømte at du havde
en bryllupsrejse med glæden over dig selv
som var druknet i sorgen over din krops utilstrækkelighed
en grupperejse som gør dig i stand til at føle glæde og berigelse
i stedet for skinsyge over andres formåen
en studierejse som lærer dig at acceptere det du ikke kan
hvis der overhovedet er noget du ikke kan.”
(Peter Jensen, journalist, tidligere deltager på uddannelsen)

Bevægelseskommunikation er en kreativ kropslig proces, der stimulerer personlig udvikling og gruppeudvikling. Metoden bygger på den forudsætning, at virkelig udvikling kun sker i grænsesøgende undervisning.

Bevægelseskommunikation er oplevelsesorienteret, hvor deltageren kommer i kontakt med sine følelser og den erkendelse, som ligger i dem. Undervisningen tager udgangspunkt i det, der sker her og nu, skaber aktiviteter ud fra deltagerens emotionelle temaer, bruger stemmeanalyse og kropslæsning.

Bevægelseskommunikation er inspireret af andre bevægelseskulturer, så som capoeira, cubansk dans, Labans bevægelseslære og gestaltterapi.

Bevægelseskommunikation er et fagområde, der indeholder momenter fra:

* dans, som f.eks. fridans, kampdans, pardans
* drama, som f.eks. dramapædagogik, teatersport, forumteater
* idræt, som f.eks. afspænding, leg, kropsbevidsthed
* terapi, som f.eks. danseterapi, bevægelsesterapi, NLP

Pædagogikken i bevægelseskommunikation bygger på forførelsens-, forrykkelsens- og glemselens pædagogik. Underviseren er en animatør.

DSC_0165thomas stå