“At bryde isen – et forum”
Dette forum vender sig til alle i som har bogen, “At bryde isen”. Her kan vi udbyde ideer, aktiviteter, musikforslag og stille spørgsmål til mig og andre i forlængelse af bogen. Vores opslag kan ordnes efter nummeret på aktiviteterne i bogen. Det kan også være kommentarer til refleksionsrum som også kan ordnes efter sidtal der refleksionsrummet står i bogen.
Side 91 Øvelse til refleksionsrummet om “Skyggen” af Lone Madsen. Genfortæl refleksionsrummet om “Skyggen”. Giv en lille opgave til deltagerne som kan forberedes inden forløbet: Skriv en liste med mindst tre af dine positive egenskaber og deres modsætninger, eller/og skriv en liste med mindst tre af dine negative egenskaber.
Musikforslag: Carl Orff – O Fortuna – Carmina Burana, kan måske også laves uden musik.
1) Intro til formen statueløb. Holdet samles i et hjørne i lokalet. Der sættes musik på. Opgave: Løb hurtigt ned i et andet hjørne af lokalet og lav en statue, som udtrykker fx livslyst. Først løber en, når hun har lavet statuen løber den næste osv. indtil alle er på plads og der er lavet en fællesstatue, som udtrykker livslyst. Så skrues ned for musikken gives et nyt tema, der skal laves statuer ud fra og musikken skrues op igen og der løbes til en ny fællestatue, som fx udtrykker glæde. Legen fortsætter efter samme model og statuerne kan fx udtrykke vrede, misundelse og sorg eller hvad du synes eller finder på. Dette for at lære formen at kende.
2) Så skal deltagerne “På skyggejagt i sit eget ubevidste sind”. Dette gøres ved at arbejde med modsætninger. Mit spørgsmål var: Hvad synes du selv er din bedste personlige egenskab? Der laves løb og statue ud fra det. Derefter skal laves en statue over modsætningen. Hvis jeg fx synes at min bedste personlige egenskab er empati kunne modsætningen fx være følelsesmæssig kulde.
Andre spørgsmål: Hvilken positiv egenskab synes du, du har vist mest i den sidste tid? Og hvad er dens modsætning? Begge dele laves som statuer efter ovenstående model. Man kan også at tage udgangspunkt i projektioner og fx spørge: Hvem kan du ikke lide? Hvad/hvilken egenskab ved denne person generer dig? Løb og statue. Ved den statue bedes deltagerne give deres statue et navn og sige det højt og huske posituren. Dette gøres tre gange.
3) Nu skal der arbejdes parvis. Alle vælger en af deres statuer og navnet på den at arbejde videre med. Måske den statue, som man fornemmer er tættest på ens skyggeside eller den man har mest modstand på? En viser sin statue og siger dens navn og siger noget om den ift. skyggen i ens eget ubevidste. Siger den noget om en måske ubevidst mørk side hos dig, synes du? Der byttes roller efter måske 5 minutter.
4) “På museum i skyggeland”. Del holdet i to. Første gruppe laver en fælles skulptur med den statue, den enkelte lige har fortalt om til sin makker. Det andet hold er museumsgæster, der går rundt og taler om, hvad de ser. Der byttes. Evt. kan der være musik i baggrunden. Vis din statue, sig dens navn og siger et par ord om den ift. skyggen.
Se og læs følgende to inspirationer:
https://www.kontemplation.dk/isbryderbogen/
https://vimeo.com/339025782